mandag 11. juli 2016

Pollinering og trege hanner !!

Jeg prøver meg med squash i drivhuset i år og har en plante i dyrkingssekk. Planten trives i sekken og har begynt å sette blomster. Foreløpig bare hunnblomster og jeg må nok til med en hjelpende hånd for å få modne squasher. Ingen insekter, ingen frukter! Men hannene er så trege! Jeg vet lite om hvordan man pollinerer og har måttet lese meg opp på google om dette. På denne bloggen fant jeg både informasjon og bilder av hann og hunnblomster https://blog.mountain-plover.com/2009/08/03/hand-pollinating-zucchini/


Hannblomsten har bare en stilk. Hunnblomsten har et squashemne like under blomsten.

Dette blogginnlegget ga svar på mange av de spørsmålene jeg hadde  da jeg dyrket squash i kjøkkenhagen i 2014. Plantene produserte mange blomster og jeg fikk mange fine og store squasher, men noen   squasher blei gulbrune, visnet og falt til slutt av. Noen squash rotnet i tuppen og blei uspiselige. Svaret er altså manglende pollinering. Når man dyrker squash i drivhus og humla ikke kommer inn, må man hjelpe hunnblomsten med befruktningen. Nå må hannblomsten skynde seg!!



Her kommer det både han og hunblomster. Den hunblomsten som ikke blei pollinert, har jeg høst og spist. Ingen vits å la den stå og visne bort.




Squashplanten min står i en plantesekk og det fungerer godt.Daglig vanning med gjødsel og planten trives med det.Overflødig vann havner i brettet og fordamper eller suges opp  i sekken igjen. Borte blir det .


Eget bilde fra  kjøkkenhagen min i 2014.

I 2014 hadde vi en flott sommer med langvarig høye temperaturer, og da dyrket jeg squash på friland. Vi fikk mer squash enn vi klarte å spise og den gang blei mye gitt bort til venner og familie. Da hadde vi tre planter. Nå som vi bare har en plante, regner jeg med at vi skal klare å fortære det vi høster.
Jeg har imidlertid googlet en del etter oppskrifter og fant mye spennende her http://www.brit.co/squash-blossom-recipes/



Kjøkkenhage og blå himmel er lykke.






1 kommentar:

  1. Spennende med squash, og de kan brukes til mye! Så flott kjøkkenhagen din ser ut! Det er godt vi har google, der finner vi svaret på det meste :) ha en fin sommeruke!

    SvarSlett