onsdag 7. oktober 2015

Rødbeter


I år har jeg dyrket rødbeter. Plantene er fra eget oppal. 




Med unntak av noen gnag på bladene (snegler), har det ikke vært andre skadedyr på rødbeten. Plantene har ikke vært under fiberduk. Jeg tror nok jeg dyrker rødbeter til neste år også.





Rødbete er en gammel kulturplante som har vært dyrket i Europa lenge før Kristi fødsel. Rødbete kan være runde, ovale, flatrunde ? eller sylinderiske. Rødbetens typiske dype røde farge skyldes to naturlige fargestoffer. Rødbete har mange bruksområder .Kokt kan den brukes som varm grønnsak eller kald i salater. Syltet bruker vi den både til kjøtt og fisk, Silderetter med syltede rødbeter er kjempegodt. Bruk den også i råkostsalat sammen med gulrot. Den kan også bakes i ovn eller juices.

Rødbete er en god mineralkilde som inneholder fosfor, kalsium og jern. Den er rik på fiber og B-vitaminet folat. Rødbeten må kokes relativt lenge, ca 35-45 minutter, avhengig av størrelsen. Kok den med skallet på i usaltet vann Ikke skjær bort noen deler av rota  og la ca 5 cm stå igjen av stilkene. Det hindrer at fargen ender opp i vannet. Obs, bruk engangshansker! Rødfargen sitter godt!

Jeg fikk ikke tid til å sylte rødbetene da jeg høstet og lagret dem i flere uker i kjøleskapet. Det gikk veldig bra. Av 1 kilo kokte og renset rødbeter, blei det tre glass med syltede rødbeter. 






Oppskrift på syltete rødebete  fant jeg her

Jeg høstet ikke alle rødbetene for jeg ønsket å se hvor store de kunne bli og hvordan kvaliteten blei jo større de blei. De små som blei høstet tidlig,var kjempegode. Jeg dampet noen og laget deilig rødbetesalat. De siste rødbetene brukte jeg til juice. De vokste lite selv om de sto i kassen 
tre uker lengre enn de første jeg høstet, men kvaliteten var like god.



Til 2-3 glass  juice brukte jeg

4 små rødbeter
1 appelsin
1 eple
2 gulrøtter
1/2 lime


Veldig god juice!

5 kommentarer:

  1. Så flotte rødbeter! Å,så har du hermetisert de, og laget juice av de også. Flink du! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Здравствуйте:) Урожай свеклы хороший получился.

    SvarSlett
  3. Rødbeter er litt undervurdert:-)
    Vi skal ta opp våre til helgen, men det blir nok ingen sylting, tror vi prøver å lagre dem kaldt og mørkt i sand.
    Ellers fikk vi gulrotflue i år, så da blir det ikke gulrøtter neste sesong:-(
    Nyt høstdagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rødbeter var kjempegodt i juice og salat var enkelt å lage.
      Jeg fant bare ei gulrot som kan ha vært utsatt for gulrotflua. Jeg prøver å drive med vekselbruk i kassene mine og satser på gulrøtter i en ny kasse til neste år. Grønnkålen blei flott i år. En kald sommerer reduserte kålmøll problemet betraktelig.

      Slett
  4. Kjempeflotte rødbeter du har fått frem!
    Herlig å ha til viteren:)

    SvarSlett