onsdag 20. mai 2015

Vår i nord

Det er fortsatt kaldt i nord, 
De fleste stuadene sturer og 
det er bare primulaene mine som blomstrer.

Det gror imidlertid godt i drivhuset.

Jeg har sådd flere urtesorter og mindre kål i år.

Kålmøllen har ødelagt to sesonger for meg.
I år blir det bare knutekålen. 


Hagekjørvel på øverste hylle er en villig plante.
Den skal kunne sås direkte her nord. Jeg heilgarderte og
sådde inne, men jeg skal også prøve direktesåing.

Chiliplantene trives også.
De må stå i drivhus hele sommeren.

De blir kanskje gaver til noen som er glad i chili.




Det blir squash i år også.
Squash var den store overraskelsen i fjor.


Vi spiste squah til alle måltider, fersk, stekt, i salat og grønnsakgryter.
Og vi ga bort mange kilo. 
Jeg plantet squashplantene ut i slutten av mai. De første
ukene hadde jeg fiberduk over plantene..
De klarte seg overraskende godt, men måtte ha mye vann.



Selleriskalken er i god vekst.
Jeg har gode erfaringer med å plante den ut når jorda blir varmere.



Selleriskalken blei satt direkte i ei potte 16.april.



Koriander er en villig urt.
Den kan også såes direkte her.


Bladfennikel er et eksperiment.
Plantene blei prikla litt seint og klarte ikke å reise seg
etter omplanting. 


Bladpersille blir det mye av i år. 
Jeg synes den er bedre på smak enn kruspersille.

Sitronmelisse, timian og oregano er fast følge i år også.



Kuleprimulaen er i blomst



Humlemor er på plass.


I påvente av et fargerikt staudebed, koser jeg meg med dette fargerike
resteteppet, 


Ha ei fin uke.


8 kommentarer:

  1. Hei
    Så frodig og fint det var i drivhuset ditt. Jammen er det godt vi har drivhus, for det har vært en kjølig vår her på østlandet også. Kos deg videre, så kommer nok sola og varmer snart skal du se.
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Uten drivhus hadde det nok vært vanskelig å drive en kjøkkenhage her nord. Det meste må ales opp.

      Slett
  2. Inspirerende om urter !
    Vi starter i år og har mye å lære.Skal prøve bladpersille.
    Kuleprimulaene våre er ikke i blomst enda, mens de fleste andre er på hell.
    Fantastisk flott resteteppe!
    Nyt våren :-)

    SvarSlett
  3. Ja, det jobbes hardt hos deg. Imponerende hvor mye du klarer: grønnsaker, urter, blomster og quilt tepper. Du er flink!

    SvarSlett
  4. Herlig!
    Surt ennå her også,men håper på mer varme etter pinse:)
    Nå har jeg satt stilk av selleri,så får vi se om den blir like fin som din:)
    Fantastiske tepper du lager!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Nå regner det godt her og skogen grønnes. Våren er ei deilig tid selv om den er kald.

      Slett