fredag 18. juli 2014

Nye stauder

Jeg samler på stauder til tross for at det er fullt i alle bed. Nå deler jeg villig vekk med hagevenner for å finne plass til de nye som ble plantet ut i fjor høst i ventebedene i kjøkkenhagen. .Noen er også alt opp fra frø i år og i fjor.




Hvit Malva fra eget oppal i fjor.
Det er alltid spennende om de små plantene overlever
den nordnorske vinteren. I år hadde vi en lang barfrostperiode,
men Malvaen klarte seg godt.



Trollius chinensis. En asiatisk art av smalblom.
Denne har jeg ønsket meg lenge. 




Lys lilla og gult er lekkert. Husker ikke navn på denne.



Dianthus barbatus - Busknellik.
 Denne er eget oppal. Utplanting i fjor vår, men ingen blomster første år.
I år fikk jeg lønn for å være tålmodig.



Busknelliken finnes i flere røde og rosa farger.



Blå lerkespore. 
Den har tatt helt av og har dannet ei stor tue i ventebedet.



Campanula punctata - Prikk klokke
Fortsatt liten, men den blir 30 cm og sprer seg villig.


Tvetann er fin i steinbedet


Toppklokke
Den har vært borte fra hagen i flere år, men så spratt
den fram igjen. Kugjødselkompost har nok gjort susen.



Denne hvite høyreiste primulaen er min favoritt i år.
Den dufter herlig og er nydelig.



Til slutt en vakker blodstorkenebb

Nå gjenstår det å rydde plass til disse i staudenbedene.

5 kommentarer:

  1. Jeg likte særlig godt busknelliken og primulaen din:) Rosekrage og toppklokke har jeg også.

    SvarSlett
  2. Så flotte stauder Bente!
    Og en finner alltid en plass til de..hi,hi...jeg var og kjøpte flere roser...alltid plass til noen til:))
    Nyt sommeren...det er utrolig sommer vi har!

    SvarSlett
  3. Hvit Malva er nydelig! Toppklokke sprer seg enormt hos meg, men har ikke begynt å blomstre enda. Blå lerkespore ble utnevnt til årets staude 2014, så den skal jeg skaffe meg. Hvor høy blir den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Min lerkespore er ca 40 cm høy. Så hyggelig at den er årets staude. Jeg var i grunnen litt skuffet over den. Det ble veldig mye blader og de var tandre i forhold til vanning og tørke. Kanskje jeg har gjødslet for mye.

      Slett
  4. Hei igjen:)
    Bare innom for å si god ny uke..takk for hyggelig besøk hos meg:)

    SvarSlett