mandag 14. juli 2014

Et staudebed


Dette staudebedet ligger i front av huset vårt med utsikt over Gisundet og vakre Senjafjell.
Her har jeg fjernet det meste av plenen og planting. har pågått over flere år.Noen stauder har flyttet ut og noen har kommet til. I år måtte jeg renske opp bedet pga gress som hadde tatt over i ytterkantene. Formen på bedet ble også endret fra rund til  buede linjer. 


Akeleien clementine salmon rose fikk jeg i fjor av en hagevenn.
Den er en dobbel akeleie i lekkert rosa


Augustprimula er en av mine favoritter
Den finnes i mange farger i min hage


Silkepeonen står med mange knopper

Et gammelt bilde av silkepeonen 



Rød stjerneskjerm er en  plante som trives under alle forhold.
Den danner store tuer og fyller opp sammen med dagliljene






De blå og hvite valmuesøstrene gir høyde til bedet.







Prærieløken er en spiselig løk, men den får stå i staudebedet
på grunn av sine fine blomster



Storkonvall
Denne fikk jeg i fjor fra planteklubben for gamle stauder.
Den blir høy og danner store tuer. Tiden vil vise om den er feilplassert. 



3 kommentarer:

  1. Flott bed og nydelig akeleie!

    SvarSlett
  2. Красиво! Синий мак особо понравился)

    SvarSlett
  3. Så flott staudebed du har!
    Nydelig utsikt utover vannet dere har:))

    SvarSlett