fredag 20. oktober 2017

Det kunne ikke vare evig....

Nå er det litt mere normalt - været altså. Regn, snø i fjellene og kalde netter.

Vi har hatt en fantastisk tørr og fin høst med mye sol.Mens regn og flom har herjet i andre deler av landet, har vi hatt sol og gode temperaturer i hele september og deler av oktober. Innhøsting av grønnsaker har blitt utsatt i det lengste og fortsatt står det grønnkål og svartkål i kjøkkenhagen.



I år har jeg tatt vare på alt hageavfall. Noe er fermentert ( bokashi) sammen med matavfallet og skal tilbake til jorden, men først må jeg lage jordfabrikker. Noe hageavfall er gravd ned i kasser og på friland. Jeg har ikke blandet dette med bokashi for jeg er usikker på  om jeg har god nok kontroll på dyr i området.Jeg prøver meg fram med bokashi og hageavfall i pallekarmer. Hittil har det gått bra.


Noe hageavfall legges direkte på jorda og graves ned til våren. 




Hvitløken er plantet ut.
I år blei det to sorter. Aleksandra og Vallelado



Her har jeg bokashijord og hvitløk.

Den nærmeste kassen er en jordfabrikk som blei starta i slutten av juli. Vi hadde ei uke med høye temperaturer og her blei det fin jord i løpet av høsten. Jeg har plantet hvitløk Vallelado direkte i jordfabrikken uten utblanding med annen jord. I neste kasse har jeg også hvitløk. Der har jeg blandet inn to jordfabrikker med hagejord i forholdet 1:3. Jeg må eksperimentere litt med bokashi for å få erfaring med hvordan dette virker i forhold til vanlig kompost og annen gjødsel. I kassen med 
utspedd bokashikompost, er jeg anbefalt å tilleggsgjødsle med beinmel til våren. Løvet på toppen av jorda er for å beskytte hvitløken mot eventuell barfrost. Til våren kan jeg "moille" løvet ned i jorda. Det skal gi god struktur til jorda, men har ingen gjødseleffekt.




Ønsker dere alle en fortsatt fin høst.

Så ses vi til våren til nye eventyr i kjøkkenhagen.

Det blir nok litt stille her på bloggen i vinter.

Jeg skal eksperimentere mer med bokashi, 
men har neppe noen erfaringer å dele før til våren.

1 kommentar:

  1. Morsomt å følge med på hvordan du eksperimenterer med bokhasi og hva du får ut av den, og hvor raskt det går. Spennende å følge med på hva som har skjedd, når våren kommer:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett