søndag 24. februar 2013

Urtedyrking

Nå går jeg på kurs i dyrking og bruk av urter. Det er kjempespennende og lærerikt. Inger, prosjektleder i Grønns(m)ak, har gått pedagogisk til verks og tar for seg de ulike plantefamiliene. Da får vi en oversikt over både grønnsaker og ugress som er i samme familie som urtene. Skadedyr som angriper grønnsakene i en familie, vil også være et problem for urtene i samme familie. Vekstskifte er derfor nødvendig også ved urtedyrking. Skjermplantefamilien var tema på urtekursets første dag.

Urtene i skjermplantefamilien er mange: dill, persille, kjørvel, koriander, fennikel, anis, karve, løpstikke, kvann, bjørnerot og spansk kjørvel. Noen er ettårig, andre er flerårig.

Jeg valgte meg persillen til det første blogginnlegg om urtedyrking. Dels fordi den er så anvendelig, men også fordi det er en gammel  urt som det er knyttet mange myter til.

Persillen er toårig og det finnes to typer av den: bladpersille og kruspersille. Vi dyrker den som ettårig. Andre året setter den blomst og frø. På 69 grader nord må den ha forkultur, og den har minst 14 dagers spiretid og trenger 8- 9 uker i oppal.  På friland spirer den seint. Da kan det ta 7- 8 uker før man ser antydning til den over jorda. I oldtiden mente de at den tok så lang tid på å gro fordi den var nødt til å dra syv ganger frem og tilbake til den onde i jordens indre for å be om lov til å komme opp. Hver reise tok en uke.Med kristendommens innførsel måtte de små frøene reise syv ganger frem og tilbake til Paven, før de kunne komme opp. Kilde: AnnemartaBorgen: Urtehagen på Knatten

 I 2012 bredsådde jeg persillefrø i såbrett som ble plassert i et rom med varmekabler og mye lys. Etter en uke spirte alle frøene, og etter 14 dager måtte jeg improvisere og lage et vekstrom i en kjellerbod. Derfra bar det ut i drivhuset i mai. Det ble ingen tur til Paven i 2012!


Persilleplanter fra eget oppal klar til utplanting ca 15.juni 2012



Persille er en urt som er ideell for dyrking i blomsterkasser og krukker.
På verandaen er den lettere tilgjengelig.



Før persillen ble plantet ut, ble jorda gjødslet og vannet. Deretter 
la jeg maisplast over jorda, laget hull i plasten og plantet persillen ut.
 Det reduserte ugressluking til et minimum. Maisplasten brytes ned
i løpet av vinteren og blandes med molda om våren.Den er godkjent 
for økologisk dyrking


Persille i god vekst i august 2012.
Det ble mer persille enn jeg klarte å høste, så noe står  fortsatt ute.
Jeg skal spare en plante eller to og se om de vil blomstre.
Resten spar jeg ned i molda og komposterer det.



Jeg kjøpte to små planter med bladpersille.
Den vokste godt her nord og ga god avling. 


I gresk mytologi fortelles at helten Archemorus deltok i de Istmiske leker. Det var religiøse festspill, som ble feiret på Istmos til ære for Poseidon. Archemorus ble såret og da bloddråpene falt på jorden, grodde persillen opp. Det ble flettet seierskrans til han av den. 

Hercules brukte også persille-seierskranser. I festgirlandene som grekerne og romerne pyntet seg med var det alltid persillebunter.

De gamle greske hagene var oftest innrammet av en kant persille. Et gammelt gresk ordtak sier " å være i persillen", og det betyr at man akkurat har begynt på et eller annet. Persillen var høyt verdsatt i antikken og legene ordinerte den medisinsk til nær sagt alt. Kilde: Annemarta Borgen.Urtehagen på Knatten.

Persillen er fantastisk rik på vitaminer og mineraler.Den har et høyt innhold av jern og er en god kilde ved anemi. Den kan brukes i alt fra supper, salater, sauser og til både kjøtt og fisk. Jeg har også anvendt den i grønnjuice i energifattige periode hvor jeg var sluppet opp for grønnkål. Det hjalp.



2 kommentarer:

  1. Podziwiam Cię, że w takim klimacie potrafisz takie uprawy mieć. Chyba bym nie miała do tego cierpliwości. Pozdrawiam.
    Jeg beundrer deg, at i et slikt klima, kan avlingen være. Jeg antar jeg ikke har tålmodighet. Hilsen.

    SvarSlett
  2. Persillen er en takknemlig plante som tåler en del frost og er lett å dyrke på 69 grader nord

    SvarSlett