onsdag 6. august 2014

Mine hosta blomstrer !!

I nordavindsbedet har jeg plantet skyggeplanter som klarer seg i sone 7. Ved hjelp av en levegg og tett skog på naboens eiendom,  er det blitt et lunt sted for staudene, men det er lite sol der..Riddersporer,  nøkketunge og prydsvinerot blomstrer ikke før i august og normalt blomstrer mine  hosta  aldri !. I år har de imidlertid bestemt seg for å gjøre et unntak.. Sommeren har vært varm, men i mitt  nordvendte bed har det vært svalt og sannsynligvis ikke for tørt heller.Jeg har vannet lite i dette bedet i påvente av en ryddeaksjon som er påbegynt, men ikke avsluttet. Kanskje har det virket positivt på hostaene og tvunget fram litt blomstring.



Ikke så mange blomster, men nok til å begeistre meg






Nøkketunge blir størst i nordavindsbedet.
Her tørker den aldri ut


Humla  trives også med nøkketunge



Riddersporene klarer seg best  i nordavindsbedet
hvor det er lunt. Uten levegg hadde nok nordavinden tatt
knekken på dem for de blir kjempehøy.



Delikat lyse blå ridderspor



Mørk blå ridderspor


3 kommentarer:

  1. Så artig at hostaen din begynt å blomstre. Jeg har plantet 4 forskjellige sorter men de trives ikke hos meg, blader kommer i begynnelsen av juli og rekker aldri å vokse seg frodig. Lyse blå ridderspor er nydelig!

    SvarSlett
  2. Kanskje hostaene trenger tid for å etablere seg. Mine har også kommet seint og aldri blomstret tidligere. I år ble bladene også kjempestore på to hosta. De andre har "normal" størrelse, men de blomstrer.

    SvarSlett
  3. Så gøy at de blomstrer nå! Jeg antar at det må skyldes den flotte sommeren :-) Moro er det uansett at de endelig blomstrer hos deg!

    SvarSlett