torsdag 27. juli 2017

SOMMER!!



Vi hadde nesten gitt opp!! 


Det har vært kaldt og vått i både mai og juni. Juli blei ikke bedre. Meterologene har meldt om bedre vær lenge, men lavtrykkene har stått i kø og sendt kald luft og regn fra nord og vest uke etter uke.

En kald og våt sommer er ikke det verste man kan få når man dyrker grønnsaker, men menneskene trives dårlig. Nå har vi hatt fint vær i ei uke og glemt er regn og kulde. Kålmøll og kålflue som har herjet med oss de siste årene, har uteblitt og det er deilig, men jeg våger ikke å tro at de ikke kommer, så fiberduken ligger fortsatt på i kålåkeren. Jeg har hatt den av for å luke ugress og sjekke plantene og sannelig var ikke noen broccoli og kålrot høstingsklar.


Vige kålrot.
Den er utrolig safting, men må ikke bli for stor.







Svartkålen står veldig fint. Det er lite angrep av åkersnegler i år.




Squashen hadde jeg gitt opp. De første squashene råtnet
mens de var små, men etter at plantene fikk bokashivann, har de
vokst mye og vi har høstet en squash på en halv kilo.



New Zealandsk spinat er godt i salat.



Dill, fenikkel og bladpersille er basis urter til fiskekrydder.
Det er snart på tide å samle inn urter til urtesalt.

Tiden flyr så fort når man har en kjøkkenhage
 man trives i.

God helg!


3 kommentarer:

  1. Wow sier jeg bare. Helt utrolig hva du får til selv om det har vært så dårlig sommer. Helt sant at vi i nord ikke er storkrevende, noen dager med sol og varme så begynner vi å si at det har vært en fantastisk sommer:-)

    SvarSlett
  2. Det kan virke som kål tåler kulde godt. Jeg har aldri hatt problemer med kålplantene pga lave temperaturer, men kålmøll og kålflue kan ødelegge mye. Gulrøttene vokser imidlertid ikke så godt i år, men nå har de fått dobbel fiberduk, så da håper jeg det hjelper.

    SvarSlett
  3. Det er utrolig alt det du får til. Ville bare si i forhold til hvitløksaken min, at jeg har fått innspill om at det kanskje ikke er nødvendig å la det gå fem år mellom så lenge jorden har næring nok, så om det bare går på utarming av jorden kan en jo justere litt selv også. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett