fredag 26. august 2016

Det er høst!

Det er høstlig her nord. Mørke kvelder og lave temperaturer. Det er snart tid for å høste grønnsaker i kjøkkenhagen. Vi har spist mye jordbær med vaniljesausa i sommer og det er ingenting igjen til sylting.De første gulrøttene er tatt opp. Kepaløken har begynt å legge seg, så den må snart tas. Grønnkål, purre og potet kan få stå noen uker til. Urtene må tas nå og jeg håper at regnet som er meldt blir kortvarig. Jeg har laga litt urtesalt og tørket litt timian, men det skal bli mer.  Oppskrifta er den samme som før. Her finner du den.




I år skal jeg prøve å lage urtesalt basert på løk, dill og fenikkelblad. Det er godt til fisk.



Her vokser dill og løk sammen med sukkererter.


 Det er lite bær i skogen i år etter lauvmakkens herjinger i fjor. Jeg har foreløpig ingen bærbusker i hagen min, men naboen har tre digre solbærbusker. De blei plantet for 30 år siden av meg da vi bygde, men akkurat i skillet til svigermors eiendom, som nå er solgt. Da gikk solbærbuskene med i den handelen. Men naboen er hyggelig og jeg fikk plukke solbær på "min side" av bærbuskene. Det blei 9 liter bær. Planen var å lage saft, men siden jeg gjør dette veldig sjelden, blei det så som så med planlegginga. Ingen flasker, inga saft!! Da blei det istedet gele siden jeg hadde mange små glass som passet til små porsjoner med solbærgele. Det var enkelt å destillere glassene i steikovn med varmluft på 150 grader. Lokkene blei kokt.

Siden forrige gang jeg laget saft, har jeg fått nytt kjøkken og ny lys og fin parkett på gulvet. Jeg husker sølet fra sist jeg laget saft, og kom til at et utekjøkken måtte være det beste. Man tar hva man har og vips så har man et utekjøkken.






Det er veldig enkelt å lage saft i saftkoker for det er minimalt med rensing.
Stilker kan være med i saftinga, men bladrester fjernes



Mens saftkokeren laget saft,vasket og renset jeg to kg solbær
som legges i  fryseren og brukes til syltetøy i vinter.



Av 2 kg bær fikk jeg 1,5 liter saft. Jeg brukte 1 liter til gele og
puttet resten i fryseren. Gele kan lages på saft som har vært frossen.
Av den ene literen saft fikk jeg 8 små glass med gele. 
Den siste literen med solbær tørker jeg. Det har jeg aldri gjort
før så det blir spennende om jeg får det til.



Tørket solbær kan brukes til te. 
Den kan imidlertid også males til pulver og brukes som solbærtoddy.

Hele denne dagen gikk med til å arbeide med disse 9 liter med solbær.
Oppvasken etterpå var et kapittell for seg !, men det har allikevel vært en
veldig fin dag.

God helg




4 kommentarer:

  1. Så mye godt du har laget fra hagen! Jeg er nok i fornektelse når det gjelder høsten, for den vil jeg ikke ha ;)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Så flink du er! Jeg har begynt i det små med innhøsting, men har mye igjen! Så smart å tørke solbær til te eller solbærtoddy! Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tok et døgn å tørke solbæra knusk tørr!! Bære var nok overmoden og tørketida blei derfor lengre enn dersom jeg hadde tørka litt umoden bær.

      Slett
  3. Så flotte saker du lager fra naturens spisskammers!
    I dag tenkte jeg på deg med urtesalt, og her står blandingen du har laget. Tenkte jeg skulle lage både til fisk og kjøtt.Fisken husket jeg ikke, men nå er det notert.
    Ønsker deg fine høstdager:)

    SvarSlett