mandag 26. september 2016

Sommer i september

Med temperaturer rundt 15 grader i september, har høsten vært varmere enn sommeren i år. Jeg koser meg i kjøkkenhagen, rydder i  dyrkingskassene, klipper ned planter som ikke skal overvintre og graver ned hageavfall. Kaldkomposten får også mange godsaker. I dag tok jeg opp litt gulerøtter. De er store og stort sett uten skadedyrangrep.



En stor kurv med flotte gulrøtter.



Jeg fikk gulrotflue i dyrkingskassen, men har foreløpig bare funnet tre gulrøtter som har tydelige angrep. Det innebærer at denne kassen må i karantene i minst fire år før jeg kan dyrke gulrøtter igjen her.  Jeg hadde feilberegnet bredden på fiberduken og at gulrotkålen skulle bli så høy. Kålen løftet fiberduken i høst og da var det lett for gulrotflua å krype under duken. Når gulrotflua først var kommet i kassen, tok jeg av fiberduken.



Noen gulrøtter får stå  ei uke til.


Bladpersillen er enorm! Den skal snart i fryseren.
Kanskje den skal inngå i ei blanding til
grønnsakpulver.



Kruspersille og purre klarer ei frostnatt
så de får stå litt til.




De fleste staudene er avblomstret, men tigerliljen
kommer først i september. Litt strandkattehale i bakgrunnen.



Ringblomsten svikter ikke. Den er trofast hele sesongen.


4 kommentarer:

  1. Herlig med varm høst! Så flotte gulrøtter og bladpersille! Tigerliljene mine er forlengst avblomstret, og de ser også helt annerledes ut. Det finnes utallige varianter av de.Dine er veldig fine!Ha fine høstdager fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var så heldig å få disse tigerliljene på ei hagevandring i sommer. De klarer seg fint hos meg og blomstrer rikelig.Her står de sørvendt.

      Slett
  2. Helt fortreffelig vær heldigvis. Det er godt å se at grønnsaker modner og blomster, roser og busker får modnet av ordentlig. Visste ikke at pallekarmen må i karantene i 4 år etter gulrotflueangrep!
    Mine tigerliljer har enda ganske små knopper, mens lilium regale har blomstret av. Jeg tror tigerliljene går føyken. Blir frustrert over at de aldri rekker å blomstre. Grønnsakshagen din er bare så fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gulrotflua legger egg i jorda og larvene overlever vinteren. Hvis du sår gulrot et sted hvor gulrotaflua har vært, nytter det ikke med fiberduk mot gulrotflua. Den er der allerede. Man må derfor skifte dyrkingssted, helst hvert fjerde år. Det samme gjelder for kålflua som også legger egg i jorda og larvene overvintrer. Kålmøllen klarer ikke en vinter her.

      Slett