torsdag 23. juli 2015

Akeleier

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for akeleiene.

De er små kunstverk.


Akeleiene er oldemorsplanter som har vært kjent i Norge
som medisinplante og prydplante siden 1700 tallet.

Den opprinnelige og vanligste fargen hos akeleier er mørkeblå,
men rosa og hvitblomstrende planter er vanlig.

De blander seg med hverandre og nye fargenyanser oppstår  stadig.



Denne høye blekrosa
ble med til min hage da barndomshjemmet blei solgt.
Min mor hadde alltid akeleier i sitt staudebed.



Den høye blå er også fra mitt barndomshjem.
Disse akeleiene er gode minner å ta vare på




Endelig fikk jeg  akeleien Nora Barlow i staudebedet.
Den har jeg sådd flere ganger tidligere uten å lykkes,
men nå er den her!


I år kom også en lav,lilla akeleie.
Sådd i fjor av frø fra en hagevenn.



Er jeg ikke fin?




Nesten hvit høy akeleie



Praktakeleie




Den klassisk blå akeleien



Rosa og lekker




Mørk brunlilla og gylden.
Akeleie buergeriana


I år har jeg sådd to sorter doble akeleier,
men de får jeg ikke glede av før til neste år.

Jeg tror jeg har fått ei ny dille!!

God helg









5 kommentarer:

  1. Vakre akeleier !
    Sådde endel akeleier i fjor, og et par av dem blomstret i år og var nydelige, den ene var en dobbel hvit som kom tidlig,
    Her er alle avblomstret, og jeg tror vi glemte å ta bilder, så flott å nyte dine:-))
    Nyt de lyse dagene.

    SvarSlett
  2. Akeleier er absolutt en dille:)

    SvarSlett
  3. Fantastiske akeleier du har!
    Hva heter den blekros på første bldet?...sååå fin den er:)
    Herlig å se du har sol over blomstene dine:)
    Fin dag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke om den har noe navn. Akeleiene blander seg med hverandre og lager stadig nye farger. Den blekrosa har imidlertid vært i min mors hage i mange år og har ikke endret seg. Skal ta frø av den og se om jeg får fram samme fargen på nye planter.

      Slett
  4. Fine akeleier du har. Jeg begynner også å få en del forskjellige sorter. Artig at det ikke er så vanskelig å så dem, i hvert fall vanlige sorter

    SvarSlett