fredag 15. mars 2013

Ønskeliste

Det sner og blåser sur vind fra nord, men det hindrer meg ikke i å legge planer og drømme om en ny sommer med nye muligheter. I år har jeg laget ønskeliste.Jeg ble blant annet kjent med mange nye valmuesorter da jeg var på hagevandring sommeren 2012. Den ene vakrere enn den andre. I min hage har jeg mest sibirsk valmue og de får  spre seg så mye de vil. De flyttes i større grupper hvor de kan spre glede med sine orange og gule blomster, iblandet en og annen hvit blomst. I botanisk hage i Tromsø blir man ønsket velkommen av dette strålende synet



Jeg har kjøpt frø av sibirsk valmue og kornblomster som jeg skal så direkte på et område som er under planlegging. Jeg aler kanskje opp noen planter for å få tidlig blomstring.Sibirsk valmue er kanskje ikke så spennende, men den er en solid staude her nord. I store grupper og sammen med blåe planter i en egen avdeling i hagen, vil den bli en fryd for øye og sinn.


Sibirsk valmue i min hage






Ønskelisten

Dette bildet tok jeg i botanisk hage 1.juli 2012
Meconopsis quintuplinervia.


Den er lekker og elegant.


Det finnes flere sorter blå valmuesøster. 
Denne var lav.


Denne lilla valmuesøsteren  bare må jeg ha














Botanisk hage har plantesalg 6. juni.
Da håper jeg å finne disse vakre valmuesøstrene 
som dessverre inntil videre er uten navn.

Bildene er tatt i hagene til Rita, Else Lill og Lill Kristin på Senja



12 kommentarer:

  1. For et nydelig hav av ulike valmuer. De er bare til å bli glad i! Det første bilde var en skikkelig vitaminbombe:) Lekre og varme farger! Håper du får oppfylt alle dine valmueønsker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Valmuer er vakre og gjør mye av seg.Det blir spennende om jeg får blomstring i år ved direktesåing.Takk for hyggelige kommentarer.

      Slett
  2. Красивые картинки:)))

    SvarSlett
  3. Maki syberyjskie to śliczne i delikatne kwiaty i miło mieć je w swoim ogródku. Pozdrawiam.
    Siberian Maki er vakker og delikat blomster og hyggelig å ha dem i hagen din. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå gleder jeg meg til våren og håper jeg får oppfylt alle mine ønsker.Valmuesøstrene er vakre.

      Slett
  4. Det var mange herlige blomsterbilder. Tenk at nå snart så vil det blomstre igjen!

    Veldig fin blogg, og jeg takker for titten!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar og velkommen som ny følger. Det er hyggelig med nye lesere. Jeg stikker innom hos deg.

      Slett
  5. Jeg har også sibirsk valmue i frøboksen i år. Det er en skikkelig gladblomst!

    Lykke til med å oppfylle ønskelisten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg satser på at Botanisk hage kan levere småplanter.?Rundt Tromsø er det flere gartneri med godt utvalg så det blir nok å dra på valmuesafari til sommeren.

      Slett
  6. Den rosa Meconopsisen du viser bilde av, heter cookei 'Old rose'. Qiontuplinervia er den lilla søte som du har bilde av lengre nede. Jeg har begge, og quintuplinervia (klokkevalmuesøster) er stor nok til å deles :)

    SvarSlett