torsdag 19. juli 2018

Sommer i nord



Det har vært lite aktivitet på bloggen i år. Våren uteblei og juni var så våt og kald at det fristet ikke til  uteaktiviteter. Oppsummert fra meterologisk institutt: 56 soltimer i juni og nedbørsrekord! Det kunne nesten ikke bli verre, men det blei det!!  Sommerstormer er ikke vanlig hos oss, men i år fikk vi det også. Stauder og trær fikk store vindskader, men de kommer seg og nå er det ganske frodig igjen. I vinter herjet musa, og alle mine prydbusker blei musemat. Det var et trist syn da snøen forsvant. Jeg klipte alle ned til rota og trodde at de måtte fjernes, men neida!! Nå kommer de igjen, grønn og fin. Det blir neppe blomster i år, men det viktigste er at de overlevde. Til og med duftsjasminen som bare var noen tørre kvister, kommer med nye skudd fra rota. Det er mye livskraft i naturen!

Utplanting til kjøkkenhagen blei utsatt og utsatt, men rundt St.hans måtte kålen ut av drivhuset. Da hadde jeg fått trips der! Kål tåler godt lave temperaturer og mye nedbør, så det har gått bra.  Det fine med en kald og våt sommer er fravær av skadedyr. Jeg har ikke sett en eneste kålmøll i år. Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe!!

Nytt prosjekt i år er dyrking i bokashijord. Jeg komposterte med bokashi helt fram til jul og laget jordfabrikker i et uthus. Prosessen stoppet opp på grunn av frost, men den startet igjen så snart det blei pluss grader.Nå har jeg fått fin jord som er gravd ned i dyrkingskassene. Høsten 2017 lagde jeg jordfabrikker utendørs i doble pallekarmer.. Jeg eksperimenterte med dyrking av hvitløk i utblandet bokashijord ( 1:3) i en pallekarm og ublanda bokashijord ( jordfabrikk) i en annen. Hvitløken blei størst i ublanda bokashijord. Hvitløken som står i utblanda bokashi har fått tilleggsgjødsel ( beinmel), men er fortsatt mindre enn de som står i jordfabrikken.






Jeg dyrker også squash i en bokashijordfabrikk. Det vokser så det knaker. På grunn av det kalde været i juni, blei ikke squashen planta ut før i slutten av juni. Jeg pakka plantene inn i fiberduk og satte en drivbenk på pallekarmen. Det reddet dem når nattetemperaturen var 3 til fire grader.








18.juli




Nå er det sommer og temperaturene har svingt seg fra 10-12 grader til 28 fra den ene dagen til neste. Det er herlig med varm dager igjen, men squashen syntes nok det blei litt tøff overgang for plutselig blei bladene slappe og jeg måtte lage litt skygge til den.


Den nordnorske sommeren er lunefull, men du verden som den leverer når man bare bidrar med klimavennlige tiltak. Nå er kjøkkenhagen i rute og vi kan snart begynne å høste.

Ha en fin dag

5 kommentarer:

  1. Hei Bente.
    Så hyggelig med innlegg fra deg.
    Naturkreftene rår vi ikke over, utfordringene står i kø dette året syns jeg også.
    Godt å se plantene dine vokser og trives;)
    Bokashi er kjempegøy!
    Jeg startet også på etterjulsvinteren, og jeg ser stor forskjell der jeg har gravd bokashi i dyrkningbedene. Noen jordfabrikk har jeg ikke laget ennå, alt er gått med til grønnsakbedene.
    Men lurer på hvordan jeg best skal ta vare på bokashi gjennom vinteren.Interressant med jordfabrikk i uthus...men må ikke "fabrikken" ha kontakt med jord ? Eller har du bare vanlig jord +bokashi oppi?
    Gode tips tar jeg gjerne imot:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Jeg laget jordfabrikk i 50 liters plastkasser på hjul.I bunnen la jeg eggekartong og grillkull for å samle opp væske. Jord oppå dette. Blanda det fermenterte matavfallet med jord førjeg helte det i kassen. Det er viktig at alt matavfallet kommer i kontakt med jord. 15 cm jord på toppen. Det gjør ingenting om jordfabrikken fryser. Den starter opp til våren når temperaturen stiger. jeg hadde fem jordfabrikker i uthuset i vinter. Det blei litt hustrig å holde på ute i 15 kuldegrader så jeg hadde en pause fra januar til mars.

      Slett
  2. Heia.
    Der var du tilbake i bloggverden igjen. Jeg skjønner godt at det ikke har fristet til blogging i begynnelsen av sommeren. Det blir jo repitisjon av frustrasjon over været. Men det har jo merkelig nok resultert i at ting er veldig mye frodigere enn det jeg har sett før. Merkelig.
    Deilig at vi har hatt sommerlige temperaturer så langt i juli. Det fortjente vi. Flott grønnsakshage du har!
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det gror godt. Gjødsel og vann er kanskje viktigere enn sol og varme. Det var godt med noen dager med varme, men det blir fort for varmt for meg. Jeg trekker inn når temperaturen stiger over 25 grader.

      Slett