lørdag 17. januar 2015

Tilbakeblikk

Vi er ferdig med mørketida og sola er tilbake.

Det er lenge til vår og hagearbeid, men om ikke lenge kan jeg så purre og noen urter.

Jeg kan også se på bilder fra kjøkkenhagen og legge planer



Vi jobber jevnt og trutt med planering.
 I fjor fikk vi ut mer av pukken, men det gjenstår fortsatt mye mot nord



Squash var den store overraskelsen i fjor.
Den gule kom seint og var ikke så god på smak som den grønne.



Denne typen ble stor og var nydelig på smak.
Den skal jeg ale opp i år også.








Fjoråret var også det store løkåret.
Seiersløk, kinesisk gressløk, sibirsk gressløk, pipeløk og luftløk
trivdes og leverte både frø og smaksopplevelser.




Andre året med jordbær ga ikke den helt store avlinga, men
det ble flotte bær som smakte godt med fløte på.

Jordbæravleggere ble jordslått i høst og planen er å
lage en kasse til med jordbær.


Samplanting av salat, urter og jordbær .



Ei rot med anisisop kom inn i urtehagen i fjor.
Den er flerårig og det blir spennende om den har klart seg.




Jeg liker iris, men de har ikke trivdes hos meg tidligere.
I fjor ble de plantet i et fuktig område og da kom blomstringa.














Tigerliljen var også en overraskelse.
Den kom seint, men blomstret til langt ut i september



I helga skal jeg sortere mine staudefrø  og
så de som skal kuldebehandles,
men først må jeg tine såjord.


God helg



5 kommentarer:

  1. I et vakkert sted har du et hus og interessant hage. Vel, det er allerede solen. Hilsen

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å ha deg tilbake igjen:) Litt av en flott kjøkkenhage du har. I fjor var det virkelig en god sesong. Før vi vet ordet av det, så er vi igang igjen:) Ha en fin uke.

    SvarSlett
  3. Herlig!!
    Så fint med tilbakeblikk på sist sesong..og nå er det helt klart for planlegging av årets hage.Jeg fikk sortert frø-haugen min denne helgen,godt å få litt oversikt før en går løs på bestillinger:)
    Skal prøve noen nye grønnsaker dette året også:)
    Fin ny uke til deg:)

    SvarSlett
  4. Når starter du å så her nord? Tenkte å prøve å få til cherrytomater i år, i fjor ble de for små og blomstret alt for sent.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer litt an på hva jeg vil dyrke. Purre har lang oppalstid og bør sås i midten av februar. Kål har kort oppalstid og kan sås så sent som 1.mai siden vi ikke planter ut før etter midt i juni.Urter sår jeg i april. sommerplanter i mai.jeg begynner oppalet inne og flytter ikke ut i drivhuset før i april/mai.

      Slett