tirsdag 27. januar 2015

Staudefrø og kuldebehandling

I dag har jeg sådd staudefrø som skal kuldebehandles. Det blei mange akeleier og egentlig tror jeg ikke de trenger kuldebehandling, men her får alle samme behandling, Det er for det meste frø fra egen hage og venners hager. Jeg fikk tak i en mørk lilla akeleie i fjor som klarte overgangen til min hage dårlig, og den leverte bare noen få frø. Det blir spennende om de spirer.

Jeg sådde også flere akeleiesorter i fjor vinter og mange spirte, men de ble bare små planter i løpet av sommeren . Jeg plantet de ut i  høst og er spent på om de har overlevd barfrostvinteren i år. Jeg sår disse på nytt i år for å være sikker på at jeg får noen  planter. Det blir aldri for mange stauder når man har hagevenner og bytter planter.


Her er noen av akeleiesortene jeg  sådde i 2014


Akeleien Nora Barlow er sådd i år også.
(bilde fra Impecta)



Praktakeleie er også sådd i år. Frø fra egen hage.




Disse lekre akeleiene er gamle og har stått i min mors hage.
Fjorårets oppal ble plantet ut og har forhåpentligvis overlevd.
Jeg har sådd frø fra denne i år også. Den er et viktig minne fra
mitt barndomshjem.


Denne hvite akeleien er en lav type som jeg håper 
 overlever vinteren. Den er yndig.




Clementine salmon rose

Den flyttet inn i hagen min i 2014,
 blomstret villig og leverte mange frø.
Jeg ønsker meg  mange planter av denne.


Jeg har også sådd:

Flerårig krysantemum
Akeleiefrøstjerne
Lys blå ridderspore, 75 cm
Malva hvit
Augustprimula
Lave brune og blå akeleier


Primula saxatilis frø fra Magnar Aspaker,


Denne primulaen er hardfør og kommer fra Kina
Magnar Aspaker har en samlerhage i Kila utenfor Harstad.
Han deler villig frø og du finner hans netttside her


Jeg har bestilt frø av fylte akeleier fra 

Der var det mer jeg kunne tenkt meg, men hvis alt jeg har sådd spirer,
har jeg mer så nok å gjøre når våren kommer.

Da har jeg starta hagesesongen 2015 og snart skal purren sås.

Her kan du lese om hvordan du vintersår staudefrø og 
 her kan du lese om hvorfor staudefrø kuldebehandles


























6 kommentarer:

  1. Mye fin du har sådd. Jeg har sådd en "haug" med akeleiefrø av forskjellig slag. Gleder meg til de spirer:)

    SvarSlett
  2. Hei! Akeleier er fantastiske, og det morsomme er det kommer så mange forskjellige varianter. I fjor var det en god akeleisesong. Å ha planter fra barndomshjemmet er så verdifullt.
    Primula saxatilis har jeg aldri sett før, nydelig. Når man sår, er våren på gang. Deilig. God kveld! Anne

    SvarSlett
  3. Nydelige akeleier! Nora barlow er favoritt i min hage også :)

    SvarSlett
  4. I år bli det ikke mye såing hos oss. Det tok litt overhånd sist år.
    Det er spennende å følge bloggen din og se hva som trives hos deg så langt nord:-))

    SvarSlett
  5. Flotte akeleier!
    Jeg bruker også å kuldebehandle disse,tror de spirer bedre da.
    Nå er det ikke lenge før vi kan sette igang med såingen...som vi gleder oss:)

    SvarSlett
  6. Your columbines look beautiful. I grew some as a child but not since. I hope your garden grows very well in the coming spring.

    SvarSlett