fredag 23. august 2013

Ringblomster og mørketidsgleder

Ringblomsten  er en av mine fineste sommerblomster. Det skal være en skog med ringblomster i kjøkkenhagenn. Når sola er fraværende, skinner i allefall ringblomsten. Nå  er det tid for å tørke  den.







Man blir i godt humør av en kurv med ringblomster.



Kronblader klar til tørking . Det ble fem brett.



Tørket og klar til bruk



Sol på boks.
Mørketidsgleder



Jeg skal lage ringblomstsalve
Første del av prosessen er å lage ringblomst olje.
Et halvliters Norgesglass fylles med tørket ringblomst.
Deretter fylles glasset fullt opp med kaldpresset virgin olivenolje.
Glasset settes i en vinduspost hvor det er mye sol.
Så må man vente i 4 uker.



Ringblomstte

Lekker  farge, men den smakte ikke spesielt godt.


Glede

3 kommentarer:

  1. Visste ikke at ringblomst kan brukes til så mye. Hva gjør du med ringblomstsalve

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er en veldig god salve til mange slags hudproblemer, eksem,kløe,sår, spebarnsutslett, såre lepper, liggesår og mye mer.

      Slett
  2. Ja nic nie robię z kwiatów nagietek. Ja je tylko podziwiam w moim ogródku. Pozdrawiam.
    Jeg gjør ikke noe med ringblomst blomster. Jeg bare beundre dem i hagen min. Hilsen.

    SvarSlett