mandag 13. august 2012

Markens grøde

Til tross for en våt og kald sommer, så vokser det jevnt og trutt i kjøkkenhagen. Det er en god følelse å kunne gå ut i åkeren og hente min egen mat, og det er like spennende hver gang jeg løfter opp fiberduken for å sjekke hvordan det går i kålåkeren. Dagens store overraskelse var denne.


Lilla blomkål.Type Grafitti. Lekker.



Et utvalg av dagens høsting.


Broccoli klar til forvelling.
Noen hadde kommet litt for langt, så høsting var påkrevet.


Jeg la de ferdig forvellede broccolibukettene på et brett og satte det ned i fryseren.
Broccolien er nå singelfrosset og lagt i zipperposer.
Det blir enkelt å ta opp akkurat så mye som jeg trenger.


Det ble grønnsakgrateng til middag.
Jeg har nylig lest at stilken på broccolien både er næringsrik og god.
I dag ble både stilken til broccolien  og romanesco med i gratengen.
Romanescostilken hadde en nydelig smak.
Nå spiser vi alt, unntatt kålbladene. De legges til kompostering.


Grønnsakgrateng med ost og skinke. 







6 kommentarer:

  1. Nei så lekker blomkål!..og alle de andre også...her er det mye god mat!...utrolig at de har blitt så store..med tanke på hvordan sommeren ble:)
    Herligt med grønt sier jeg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Uten fiberduk hadde nok resultatet blitt annerledes. Den øker temperaturen med 3-4 grader.Grønnsaker vokser godt i et kjølig klima og trenger mye vann.Det har blitt nok av begge deler i år.

      Slett
  2. Masz wspaniałe zbiory, nie spodziewałam się tego w takim klimacie. Pozdrawiam.
    Du har en fantastisk samling, hadde jeg ikke forventet dette i et slikt klima. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også imponert over avlingen. Sommeren i år har vært den kaldeste og våteste i "manns minne". Uten fiberduk hadde det nok blitt et dårligere resultat.

      Slett
  3. Så kjekt å kunne høste så flotte grønnsaker i egen hage. Gratengen ser riktig så deilig ut!

    SvarSlett