onsdag 1. februar 2012

Kjøkkenhagens gleder

http://gronns(m)ak.blogspot.com/

 I dag kom det en god nyhet på e-posten. Introduksjonskurset  i grønnsakdyrking begynner 6.mars.. Jeg gleder meg allerede og opplegget ser veldig bra ut. 

 I dag er flere og flere i ferd med å oppdage gleden og kvaliteten i det å dyrke noe som kan spises. Selv den amerikanske presidentfruen har anlagt kjøkkenhage i parken utenfor det Hvite Hus. Det er mange gode grunner til å ha en kjøkkenhage, enten det er noen krydder i en balkongkasse eller en større åker.
Michell Obama i kjøkkenhagen til det Hvite Hus


I mitt barndomshjem hadde vi ikke hage  på femti og seksti tallet. Mamma hadde et lite blomsterbed langs husveggen, men ellers var det naturtomt og mye stein. Da jeg gikk i 6. klasse på Folkeskolen, fikk vi tilbud om å dyrke gulerøtter  i hagene hjemme. Vi fikk utdelt gratis frøposer og jeg  var nysgjerrig og tok imot. Mamma var ikke spesielt begeistret for tanken på å fjerne noen av staudene for å gi plass til gulerøtter, men hun skjønte jeg ville bli skuffet, og ryddet plass til gulrotfrøene. Det var ingen andre egnede steder på denne steinrike tomta. Hverken hun eller jeg kunne noe om å dyrke gulerøtter og det hun ikke fikk vite, var at læreren skulle komme på inspeksjon om høsten for å se på prosjektet. Gulerøtter stiller i kke store krav til jord og stell, men det ble et dårlig resultat og både vi og læreren var skuffet. Det ble ikke flere forsøk med grønnsaker  i det blomsterbedet. Det ble imidlertid født en fremtidig grønnsakdyrker den gang,og nå har jeg  mer plass enn jeg klarer å ta i bruk det første året.  






Bilder "lånt" hos  http//:gronns(m)ak.blogspot.com


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar