torsdag 1. juni 2017

Det blei travelt........

Den nord- norske våren kan være lunefull. Vi har alle sorter vær. Sol fra skyfri himmel, sludd og regn og lave temperaturer. I dag har vi 3 pluss grader. Det var 2 i natt!! Jeg slutter aldri å forundre meg over vårstaudene som trosser alle sorter vær og kommer igjen og igjen og setter nye blomstrer daglig. Det er et lite under hvert år.

Jeg arbeider på mange områder nå, I kjøkkenhagen er jorda fortsatt våt og kald så den får vente. Jeg har imidlertid lyktes med hvitløken. Den blei planta i en pallekarm i høst. 12.mai  plasserte jeg en drivbenk  på pallekarmen.



14 dager senere luktet det herlig hvitløk og mange løker var i godt vekst.





I mitt store vestvendte staudebed er det behov for mye rydding. Ei stor rot med storkenebb skapte store problemer. Røtter snodde seg alle vegne under barkduk og aviser i gangstier og det dukket opp storkenebben over alt. Det nyttet ikke å luke den bort. Den vandret over store avstander. Jeg bestemte meg for å gå drastisk til verks og rydde i alle gangveiene. Det blir litt av en jobb, men  det må gjøres og da er det bare å gå igang. Det er kaldt, men med stillongs, lue og votter går det bra. Får jeg laget nye gangveier  i  det nederste området før jeg må begynne utplanting i kjøkkenhagen, er jeg fornøyd.






Naboen min sanerte et staudebed i fjor og jeg fikk beholde alle steinene. Det blir aldri for mye stein!!





Jeg feilberegnet spiretiden til squash, og har nå snart ferdige frukter. Den er jo varmekjær, så det tar litt tid før den kan flytte ut i kjøkkenhagen. Jeg piner den litt og planter den ikke over i større potte før jeg har fått ut kål og urter,


Min bokashi på vaskerommet fungerer godt.






Fermenteringsprosessen foregår i badsturommet.
Varmekabler i gulvet gir god temperatur.


Utfordringa med bokashi her nord er utetemperaturen. Jordfabrikken skal ha minimum 15 grader for at prosessen skal gå fort.  Jeg vil helst ikke ha jordfabrikken inne og prøvde å ha den i en utebod, men det blei for kaldt når vi bare hadde  4-5 grader på  dagtid og 2 på natta. Løsninga blei ei ordning med samlokalisering med mannens motorsykkel i MC garasjen. Der er det mulighet for varme på kalde dager.


Jordfabrikk nr 2



Jeg lager jordfabrikk i en 50 liters plastkasse på hjul.
Da er den lett å flytte rundt på.



Her kommer seiersløken.



Auriklene blomstrer til tross for det kalde været.

Det blir varmere i neste uke og da eksploderer alt,
både stauder og trær. Den nordnorske våren er kort og intens.

God helg

8 kommentarer:

  1. Skal si det spirer, gror og blomstrer tross snø og kulde. De plastkassene på hjul kan brukes til alt har jeg funnet ut, de er veldig praktiske. Ønsker deg en flott nordnorsk vår, og en riktig god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og god helg til deg også. Her jobbes for fullt !!

      Slett
  2. Du er flink. Syns jeg ser deg med lue og vanter etc mens du jobber deg gjennom snø og kulde for å forberede hagen. Håper helgen blir fin, og at varmen kommer snart. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Vi kan ikke gi opp selv om vi har marginale forhold og en kort vekstsesong.

      Slett
  3. Kult med hvitløk. Jeg gjorde det samme og mine vokser også godt. Så det blir et fast innslag i hagen.
    Ja nå trenger vi virkelig kitt varme. Dette er trøstesløst. Håper yr.no melder riktig. Har flyttet ut stauder og endel sommerplanter som tåler litt kulde. Resten må enda stå i det stappfulle drivhuset.
    Har ei flott hagepinse.
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvitløk blir nok et fast innslag her også. Jeg har ennå alt i drivhuset. Jobber med å lage en kålåker og håper jeg klarer å få ut kålen før kålmøllen kommer. Russevarme bringer med seg kålmøll i store mengder.

      Slett
  4. Oii, ble litt forskrekket når jeg så snø på det første bildet. Men nå er du vel kvitt den?
    Flotte steiner du fikk av naboen:)
    Det har gått seit med vekstene i år her sør også. kalt lenge og selv om vi har hatt smak av sommer, blir det tilbakefall mange ganger.
    Spennende med denne bokashi , har tenkt på det, men har liksom ikke noe egnmet sted. Må tenke hardere:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Snøen er borte og skogen er grønn. Det gikk veldig fort i år og jeg tror ikke vi har hatt vår! Vi gikk fra ca 5-6 gader den ene dagen og 25 neste. Jeg har problemer med disse overgangene og takler heten dårlig. Det var bedre inne enn ute. Neste uke er vi på normalt nivå. 15 grader og sol.

      Slett