fredag 12. mai 2017

Våren trenger litt hjep!

Vi har fortsatt  masse snø og kuldegrader om natta, men sola skinner og det tiner sakte men sikkert både i staudebed og kjøkkenhage. Jeg har gravd fram pallekarmen med hvitløk og plassert en drivbenk på toppen. Sånn kan man hjelpe våren her nord.















Kuleprimulaen var først i år.
 I det sørvendte staudebedet er det snyfritt nå.



I dag åpnet blåveisen seg.



Alle småplantene har flyttet ut av oppalsrommet til drivhuset.
Kål og rødbete er sådd. 
Squah og noen flere sommerplanter skal sås i løpet av helga.




Årets nye prosjekt er bokashikompostering.

Jeg har begynt å fylle opp bøtte nummer 2 med matavfall og bøtte nr 1 er satt  til fermentering.
Alt foregår inne og det lukter ingenting!! Når lokket tas av for påfyll, kjenner man ei svak syrlig lukt.

Om ei uke er bøtte nr 1 ferdig fermentert og jeg skal lage jordfabrikk. Planen var å grave det ned i en av kassene i kjøkkenhagen,  men det må jeg vente med det til snøen har tint bort. Det skal helst
være 15 grader for at prosessen skal gå fort. Jeg kommer til å lage jordfabrikk i en kasse som jeg plasserer i en utebod. Når det er slutt på nattefrosten og høyere dagtemperaturer, vil jeg grave matavfallet direkte i jorda. Jeg har tenkt  å lage jordfabrikker i pallekarmer, men det krever litt mer planlegging og blir kanskje ikke klart før lengre ut på sommeren. I mellomtiden fyller jeg bøttene med eget matavfall og frukt og grønt som ikke kan selges fra min lokale matbutikk. Det blei så mye matavfall at jeg måtte kjøpe bøtte nr 3 😄




Matavfallet og bokashistrø avgir væske om jeg tapper fra bøtta to-tre ganger i uka.Bokashivæsken er konsentrert flytende gjødsel som kan brukes til planter i bed og krukker, ute og inne. Både næringsstoffer og nyttige mikroorganismer følger med ut i bokashivæsken. Den er sterkt konsentrert og må tynnes ut. 1 dl pr 10 liter vaann. Jeg skal vanne noen prydbusker og kryprips i morgen. Det er meldt fine dagtemperaturer og masse sol. Bokashikompostering er kjempespennende!!


Ha ei trivelig helg.



4 kommentarer:

  1. Skjønner godt våren trenger litt hjelp hos deg !
    Godt at primula og blåveis blomstrer og varsler vår:-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvarSlett
  2. Skal si du får det til å spire og gro rundt deg tross en sen vår! Kreativ dame :) Ha en fin ny uke

    SvarSlett
  3. Blomstring? Allerede?:-))) Her er det mye snø og mye snømåking for å frigjøre hagen

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg føler med dere! Hører på radioen om stengte fjelloverganger og fortsatt mye sny.Fatt mot!!

      Slett