lørdag 23. juli 2016

Sommer i nord og litt nytt fra kjøkkenhagen.

Endelig kom sommeren til oss i nord. 28 varme grader er i overkant for meg. Alt over 20 -22 grader blir slitsomt og jeg søker til skyggen. I drivhuset var det 38 grader i dag til tross for full lufting. Tomatene vannes tre ganger om dag og sneglene/åmene klekkes ut raskere enn jeg klarer å plukke dem.



Til tross for lave temperaturer og endeløst med regn, 
er kjøkkenhagen frodig og grønnsakene vokser godt.



Her kommer kålen. Det er lite kålmøllskader i kålåkeren min  i år.
Opplegget med lokkeplanter ( ruccola og pepperrot,) fungerte godt.
 Snart skal jeg høste den første knutekålen og grønnkål.


Hodesalaten står fint. Jeg sjekker den for snegler/ åmer hver kveld,
men foreløpig har de ikke gjort stor skade.
Jeg har heldigvis ikke brunskogsnegler i hagen min.



Ved drivhuset har jeg fått en fin platt med plass til et lite bord 
og et par stoler. Det er deilig å sitte å se utover kjøkkenhagen og
 nyte synet av blomstrende stauder og urter.


Vi er snart ferdig med anleggsfasen og kan begynne å kose oss i kjøkkenhagen. 
Det gjenstår bare litt planering og gruskjøring ved drivhuset og litt hekkplanting 
for å ramme inn hagen. Gjett om det er en som er glad for å 
se at billasset med pukk minker!! 


I år har jeg satt potet i en kasse. Det blei Blå kongo. 
Jeg har hverken sett eller spist den før, så dette er et eksperiment.
Blå potetmos kan kanskje bli litt spesielt? 



Det blei tre kasser med stauder i kjøkkenhagen.
Det var meningen at de skulle være ventebed, men
det blei så fint med farger i kjøkkenhagen at jeg valgte
 å beholde stauder  der.  


Fortsatt god sommer!





1 kommentar:

  1. Så, frodig og fin kjøkkenhage du har! Og så varmt du har det der oppe i nord :) Ha en fin kveld!

    SvarSlett