mandag 2. mai 2016

Vi har fått VÅR!

Det er ikke vanlig at vi opplever noe som kan kalles vår i nord.

Vinteren slipper sjelden taket før midten/ slutten av mai, men når varmen kommer
 går det fort.Skogen grønnes og plantene spretter fram i løpet av få dager og
så er det sommer!! Samene kaller denne årstiden for vårvinter
og det passer i grunnen bedre på det som er normalen- men i år 
er det unormalt varmt og krokusen er tidlig ute





Vi har hatt flott vær i over ei uke og temperaturer på nivå med en nordnorsk sommer
 Det er så uvanlig at vi ikke helt tror på at dette skal vare,
og det gjør det nok ikke!! En omgang til med snø og kuldegrader er mer normalt.
Jeg vet hvor jeg bor!!



Kuleprimulaen deler ikke min skepsis og blomstrer i vei.




Denne yndige primulaen  tittet  fram i dag.


Selv om jeg er skreptisk og ikke stoler på værgudene,
har jeg begynt å rydde i stuadebedet. Det er så herlig å
være ute og rote i jorda.

Jeg trives best med jord under neglene.!!


Ha ei fin uke!



10 kommentarer:

  1. Nyt sola og finværet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har kosa oss ute i flere dager, men så kom nordavinden!! og regnet.

      Slett
  2. Unner deg virkelig at du har vår:-)
    Nyt krokus og primula!
    Håper der beholder varmen en stund enda. Her håper vi på litt mer varme, men det er også deilig at våren varer lenge, så vi nyter.
    Ha en fin våruke:-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag kom nordavinden og vi har plutselig bare + 6 grader. Litt regn gjør bare godt for plantene.

      Slett
  3. Så flott vårvær du har fått, og det unner jeg deg virkelig. Flott vår blomstring! Ha en fin maidag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hilsen. Det har vært deilige dager.

      Slett
  4. Ja, det er utrolig artig å oppleve vår for en gangs skyld. Mine krokuser har også begynt å blomstre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fint med krokuser om våren. Jeg har bare noen få og de står litt spredt. Til høsten skal jeg satse på flere løkplanter.

      Slett
  5. Flotte vårbilder hos deg, Bente!
    Og vårvinter var et fint uttrykk...for det er jo hjerne slik, på få dager er det full sommer:)
    Nyt dagene:)

    SvarSlett
  6. Er det ikke deilig å for en gangs skyld ha ordentlig vår? Jeg tror i år er første gang på alle de årene jeg har hatt hage at jeg har gravd i bedene allerede i april. Nyter hvert minutt :D

    SvarSlett