tirsdag 18. august 2015

Kryddertagetes


 I år har jeg sådd sitrontagetes  Signet Lemon og kryddertagetes Red Gem
Begge er ettårige urter som må ales opp her nord.

Sitrontagetes er 20 cm høy og passer fint i  krukker og
blomsterkasser.


Sitrontagetes i krukke sammen med rosmarin, timian og blomkarse




Rosmarin og sitrontagetes i krukke i kjøkkenhagen

Sitrontagetes har sitronduftende bladverk, vokser tett og 
blomstrer lenge, fra tidlig sommer til langt ut på høsten.
Kniper man  blomstene før de setter frø,
vil planten fortsette å blomstre til frosten kommer.
Den krever lite, er lettdyrket og vil ikke ha for næringsrik jord.

Hele planten er spiselig, blomstene er dekorativ i salater og på kaker



Kryddertagetes Red Gem



Red Gem har nydelige røde og orange blomster.
Blad og blomster har en fin duft av sitronmynte.
Kan brukes i salater.



Tagetes Red Gem i en pallekarm sammen med blomkarse og
løpstikke. 



















5 kommentarer:

  1. Å, jeg bare elsker kryddertagetes! Sådde mine for første gang i fjor og ble helt betatt. I år har jeg både de gule og de orange. Red Gem har jeg ikke prøvd ennå, så veldig flott ut så den må jeg nok prøve neste år.
    Synes kryddertagetes dufter utrolig godt og må bort å rufse på dem stadig for å kjenne duften. De ser nesten ut som små busker overstrødd med sine søte flotte gule blomster.
    Kan også anbefale disse som bunndekke foran rosebuskene da de hjelper mot lus på rosene.
    Tok frø av mine i fjor, det fungerte helt utmerket :-)
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset om bruk som bunndekker foran rosebusker. Det må jo også være et blikkfang. De gjør mye av seg i krukkene i kjøkkenhagen.

      Slett
  2. De rød/oransje tagetesene var skikkelig flotte. -og det var jo et pluss at de både har sitronmelisse duft og kan brukes i salater :-)
    Sitrontagetesene var flotte de også !

    SvarSlett
  3. Åja..Red Gem hadde jeg også for noen år siiden..flott og utolig blomstervillig:)
    Nyt sommern:))

    SvarSlett
  4. Ja jeg fikk frø av Mariann (ovenfor) og har mine gule i en stor gryte. Jeg elsker duften. Jeg skal plukke frø.

    SvarSlett