søndag 19. januar 2014

Januaraktiviteter

Det er kaldt ute.
Vinteren har et godt grep på naturen.
Frostrøyken  ligger tykk og våren er langt unna,.



Vi venter på sola.
Den har kommet seg over horisonten,
 men her ser vi den ikke før 21.januar.



Dagene er fortsatt korte.
Litt skinn fra sola kl15.oo  minner om at vi går lyse tider i møte.

Det er ikke tiden for hageaktiviteter, men planlegge kan man.
Jeg har henta fram frøboksen min.
Egentlig litt sent for jeg bestilte frø med en gang katalogen fra Impecta kom.
 Nå har jeg dobbelt opp av mange sorter, men pytt,pytt, frø er ikke ferskvare.




I år sår jeg de vanligste  ettårige sommerblomstene.
Ringblomster og tagetes til kjøkkenhagen og blomkarse til
blomsterkrukkene.
Her er også noen spennende frø innsamlet i en hage på Sortland.
Hagefolk deler gjerne, og disse fikk jeg etter å ha delt litt prærieløk fra min hage.
Jeg skal også så frø av  akeleier. Noen er innsamle fra min mors hage.
Barndomshjemmet er solgt, men minnene og staudene lever.



I år blir det eget oppal av kålplanter.
Jeg skal også prøve å lage squashplanter.



Det blir mye urter i år.
De fleste må forkultiveres..
Dill og koriander kan sås direkte i nord.


En viktig vinteraktivitet er lappeteknikk.
I år ble jeg med på Bonnie Hunters Mystery Quilt Celtic Solstice.
Det har vært artig og lærerikt. Prosjeltet er halvferdig.
Målsettinga var å bli  ferdig til sola kom tilbake,
Det rekker jeg ikke.  Den skal i allefall være ferdig til vårjevndøgn.

Fortsatt god helg-

7 kommentarer:

  1. Pięknie wyglądają na zdjęciu pokazujące się promienie słoneczne. Chyba jednak trochę smutno, że dni są bardzo krótkie. Widzę, że nasiona już przygotowane do siewu. Pozdrawiam.
    Vakkert se på bildet som viser solens stråler. Men kanskje litt trist at dagene er svært korte. Jeg ser at frøene allerede forberedt for såing. Hilsen.

    SvarSlett
  2. Et herlig bilde...med alle frøposene og planene!
    Masse deilige grønnsaker og urter du skal så:)
    Det ser utrolig kaldt ut på det første bildet...
    Ønsker deg en fin ny uke:))

    SvarSlett
  3. Jeg sitter også og koser meg med frøpakker :-) Så er det bare å lukke øynene og drømme om våren som kommer! ha en flott ny uke!

    SvarSlett
  4. Красивое одеяло сшито и готовы к весенним посадкам:)

    SvarSlett
  5. For en fantastisk blogg, som jeg for øvrig nettopp har oppdaget :-) Jeg bor selv i Tromsø og har en "liten" hage som ligger helt nede i fjæresteinene. Så artig å se at du får så mye fint til å vokse og gro :-) Jeg har nok bare lyse grønne fingre i forhold til deg. Nydelig har du det og super flink til å få det til og vokse i det til dels harde klimaet våres. Mvh Jeanette :-)

    SvarSlett