tirsdag 22. oktober 2013

Bondebønner og pesto

Bondebønner  smaker godt og planten kan også brukes til grønngjødsling. Den har både nitrogenfikserende egenskaper og et dypt rotsystem som har positiv effekt på jordstrukturen.


Belgene ser ut som forvokste sukkererter.

I år har jeg fått mange  bondebønner.
Jeg sådde flere sorter i midten av juni,
men  Witkiem  ga best resultat.


Det ble et helt bærenett med bønner og fortsatt er det mer der ute.
På grunn av sludd og regnbyger, ble det  en kald og våt jobb.
Jeg er som vanlig litt sent ute med høstinga.


Det er bare bønnene som kan brukes til mat.
Belgene gjør imidlertid nytte for seg i komposten.


Et bærenett med belger ga en stor bolle med bønner.
Bønnene har et seigt og bittert skall som må fjernes.
Den jobben gjøres enkelt etter en rask forvelling i kokende vann.


Renskede og forvellede bønner.

Hva bruker man så disse bønnene til?

Hos Øverland andelsbruk  fant jeg flere
oppskrifter med bondebønner.

Vi prøvde oss på oppskriften på bondebønnepesto.


Blender anbefales ikke til forvellede bondebønner.
Det ble bare kliss og blenderen stoppet opp.
Matmølle hadde nok vært et bedre valg.


Men det ble imidlertid en smakfull pesto av bønner,
 pinjekjerner, hvitløk, parmesan, basilikum og olivenolje
Pestoen ble enda bedre etter et døgn i kjøleskapet.
Den ble servert til pasta med broccoli og tomater





















6 kommentarer:

  1. Mmmm...jeg elsker bondebønner!...kanskje jeg må så mer neste år...for jeg spiser opp alle sammen midt på sommeren...når de er små og fristende:)
    Lurt med pesto:))

    SvarSlett
  2. Lubię bób, ale w takiej postaci jeszcze nie jadłam. Pozdrawiam.
    Jeg liker bønner, men i dette skjemaet blir ikke spist. Hilsen.

    SvarSlett
  3. Vet du hvordan man kan oppbevare dem utover høsten? Kan de fryses? Eller holder de seg en stund i kjøleskap?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har forvellet bønnene og puttet dem i fryseren. Jeg er litt spent på hvordan det har gått med de bønnene som ikke ble høstet. De har fått en omgang med minusgrader, men nå kommer det mildvær og da høster jeg resten.

      Slett
  4. Spennande med ein annan sort enn eg er vant med.
    Sikkert sundt :-)

    Fin ny veke!

    SvarSlett
  5. Egen skörd ger godaste maten.

    Ha det bäst!

    SvarSlett