onsdag 5. september 2012

Min favoritt blant årets stauder

Jeg "planlegger" å  bli systematisk og skal lære meg navnene på de staudene jeg har. Jeg har tatt bilder av de fleste staudene mine og skal lage et staudearkiv i vinter.Da vet jeg hva jeg har og hvem som står hvor når våren kommer- tror jeg! Det jeg oppdaget da jeg bladde gjennom alle mine staudebilder, var denne


etageprimula fra Skulgam Gartneri på Ringvassøya utenfor Tromsø.
Den er fotografert så ofte i sommer at den er "kåret" til min favoritt.
Den er nydelig.


Den kommer i flere farger


Den frør seg lett og dukker opp
på forskjellige steder i hagen.


Den dufter herlig


Den trives  likegodt i sørvendte bed som i vestvendte.


Den blir størst i fuktig jord


Se så fin jeg er i september!


Jeg er glad i alle mine primula,
 men denne er min favoritt i år.

Men hva heter den?

Neste vår skal jeg ta en tur til Skulgam Gartneri for å få svar på det spørsmålet.
Det er et gartneri som aler opp stauder økologisk.
Ha ei fotsatt fin uke .


5 kommentarer:

  1. Så nydelig farge den har og så stor som den er.

    Ha en fin dag , Marit.

    SvarSlett
  2. Jeg er også veldig glad i primula. Denne var veldig flott! Håper du legger ut navnet når du finner ut av det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine venner i hagelaget sier det er en augustprimula.Det får jeg ikke til å stemme for min augustprimula er gul og har ikke så tett med blomster i kransen, men den ligner.

      Slett
  3. Så fin blomst! Skal si du har både blomster og grønnsaker på stell hos deg! ha en fin dag:)

    SvarSlett