mandag 25. juli 2016

Varmkomposten min

Tenk at kompostering kan gi lykkefølelse!!

Jeg har fått en KompostBjørn og er lykkelig. Nå skal det bli bedre forhold for planter og jorda hos oss
Å kjøpe hagejord på hagesenterene blir i lengden dyrt og ikke er det spesielt god jord. Det er mest torv i kjøpjord og utvinning av torva fra myr er et miljøproblem. Det medfører store klimagassutslipp. Vi blir altså nokså ufrivillig miljøsvin.




Jeg mater den daglig med matavfall,
men ikke fisk og kjøtt.


Fyller på med varmt vann og strø og et kompostmiddel






Termometeret viser 50 grader og prosessen er godt igang.
Jeg fylte kompostbingen med gressavfall og strø ved oppstart.
Varmen steg til 60 grader i løpet av de første dagene.
Etter noen dager begynte jeg å tilføre matavfall og komposten
har heile tida holdt ca 50-60 grader. Etter 14 dager begynner
avfallet å ligne på fin svart jord. Dette er gøy!

Jeg fant mye nyttig informasjon på hagegal.no
Her kan du lese mer om kompostering

5 kommentarer:

  1. Så spennende med varmkompost! Og, ja det man ikke vet går det an å lese seg frem til på nettet, heldigvis :) Ha en fin sommerkveld!

    SvarSlett
  2. Så flott med egen kompostjor, proppfull av alle de gode tingene!
    Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men det har bare blitt med tanken. Men en gang skal jeg også:)

    SvarSlett
  3. Det går utrolig greit å kompostere i denne kompostbingen. Det er allerede begynt å bli jord og temperaturen ligger på 50-60 grader. jeg rører hver dag i den og det ryker/ damper når jeg åpner lokket. Vinteren blir kanskje ei utfordring, men jeg har funnet mange nyttig tips på nettet.

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg har hatt den samme i ca 2 år nå og er kjempefornøyd. Det hender den går litt i stå av og til, mest fordi den blir litt for tørr faktisk har begynt å blogge selv også - mest for å ha en digital hagedagbok, men arti å dele og få inspirasjon fra dere andre. Grønnsakshagen din er bare blitt lekker. Gleder meg til jeg får skikk på min egen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du stikker innom bloggen min. Jeg er spent på hvordan kompostbingen vil fungere i vinter,men det finnes jo mnage tips her på nettet så da finner jeg nok ut av det hvis den stopper opp. Blogging er en hyggelig aktivitet og når husken ikke strekker til har man jo ei dagbok over det man gjør i hagen. Jeg har mye nytte av den i det daglige. Jeg har holdt noen foredrag i hagelaget mitt og da er det på bloggen jeg henter bilder og erfaringer.

      Slett